Pagina leerkracht


Leerplan 

Vak: AV Biologie 2/2 lt/w
       Basisvorming en specifiek gedeelte

Studierichting en studiegebied: Wetenschappen (algemeen secundair onderwijs), Sportwetenschappen, Wetenschappen-topsport (sport)

Onderwijsvorm: ASO

Graad: tweede graag

Leerjaar: eerste en tweede leerjaar 




Leerplandoelstellingen

3. de bouw van bacteriën beschrijven
4. de relatie leggen tussen de vorm en de indeling van bacteriën`
5. een eenvoudige bacteriënkweek maken en onderzoeken om het verband te tonen tussen de omgevingsfactoren en de vermenigvuldiging van bacteriën (volgende les)

Werkwijze - werkvormen

Op het einde van een les biologie zal ik de opdracht uitleggen aan de leerlingen. Ik overloop met hen de blog aan de hand van de projector, geef aan waar ze die kunnen vinden en hoe ze die kunnen gebruiken (ik schrijf hierbij duidelijk alle info op het bord). 

Het principe is dat ze tegen de volgende les de blog grondig doornemen en de bijhorende oefeningen maken (individualiserende werkvorm, zelfstandig leren). Ik zal dan de volgende les de leerstof aan de hand van een OLG met de leerlingen overlopen. Zo kan ik nagaan of de leerlingen de leerstof goed hebben kunnen integreren en kan ik duidelijkheid scheppen en accenten leggen waar moet. 

Didactische principes

Aanschouwelijkheidsprincipe: via een aantrekkelijke blog met beeldmateriaal en een filmpje.

Activiteitsprincipe: de leerlingen moeten actief zijn, zelf de blog overlopen en de oefeningen maken.

Belangstellingsprincipe: door het gebruik van een blog speel ik in op de leefwereld van de jongeren namelijk het gebruik van internet en de computer.

Integratieprincipe: ik integreer de opdracht binnen de lessen biologie. Ik bouw verder op de leerstof rond micro-organismen en bereid proeven voor.

Herhalingsprincipe: aan de hand van het OLG zal ik de leerstof die de leerlingen alleen hebben verwerkt, herhalen.

Individualisatie- of differentiatieprincipe: de leerlingen kunnen op hun eigen tempo de leerstof overlopen. Indien sommigen moeilijkheden hebben kunnen ze op de blog reacties plaatsen.

Beperkingsprincipe: de leerstof wordt beperkt tot een inleiding rond bacteriën om over te kunnen gaan naar de proeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten